To není trik. To je Trikke
Současné krásné letní počasí přímo vybízí k nejrůznějším venkovním aktivitám. Nebaví vás už jezdit na inlinech nebo na kole a nebojíte se nových věcí? Zkuste Trikke. Nejen, že se při pohybu na něm skvěle protáhnete, ale navíc se zaručeně stanete středem pozornosti. Otestovali jsme pro vás Trikke T8.
Něco málo z historie
Duchovním otcem naklápěcí tříkolky Trikke je brazilský inženýr José "Gildo" Beleski, který si vytkl odvážný cíl vytvořit vozidlo, které by posloužilo skutečným sportovním nadšencům, ale bylo by i dostatečně bezpečné a stabilní, aby na něm mohli jezdit i rekreační jezdci a děti. První verzi Trikke vyzkoušel Gildo již v roce 1990. V roce 1999 odchází do USA, kde o rok později zakládá se svými spolupracovníky společnost Trikke Tech, Inc.. Tato firma sídlící v kalifornském Los Angeles nabízí ucelenou řadu modelů pro všechny typy jezdců a to včetně speciálního modelu Trikke Skki pro jízdu na sněhu.
Jak to funguje?
Trikke využívá unikátní technologii Trikke 3CV spočívají v tříbodovém zavěšení kol, kterou Beleski vyvinul. Jezdec využívá základní fyzikální princip označovaný jako "zachování momentu hybnosti". K uvedení do pohybu se jezdec odrazí a postaví na stabilní plošiny pro nohy. Zároveň se nakloní a pootočí vozidlo, čím vyvolá kosoúhlou hybnost. Při jízdě, která se podobá slalomu, přenáší jezdec svou hmotnost a tím i těšiště z jedné strany na druhou, čímž získává lineární zrychlení podél dráhy zatáčky. Design vozidla umožňuje jezdci maximálně využít rychlost dosaženou při každém zatočení a následně tuto hybnou sílu přenést do následující zatáčky. Stabilní tříbodová základna se v zatáčkách naklání spolu s jezdcem, takže všechna tři kola stále zůstávají ve styku se zemí.
větší obrázekZdroj: Aktuálně.cz
Jízda na Trikke ze všeho nejvíce připomíná lyžování, takže pokud máte zkušenosti na lyžích, máte určitou výhodu. Konstrukce vozidla umožňuje zapojit při jízdě celé tělo. Nohy pomáhají udržovat rovnováhu a tlumit nárazy zatímco paže působí silovými pohyby, zajišťují trvalou stabilitu a kontrolu nad vozidlem. Stejně jako při jiných karvingových sportech si každý jezdec vypracuje svůj vlastní osobitý styl jízdy. Zkušený jezdec využívá celé své tělo v ladně koordinovaném pohybu, ve kterém doslova řeže zatáčky. Trénovaní jezdci mohou takto dosáhnout rychlosti až 30 km/h, najet desítky kilometrů denně a vyjet i ty nejstrmější kopce. K jízdě do kopce je však zapotřebí dostatek zkušeností. Nejvíce Trikke svědčí dlouhé rovinky a samozřejmě ho využijete i při jízdě z kopce. Z tohoto důvodu je vozidlo vybaveno dvojicí zadních brzd.
Jak jsme testovali
Do testu jsme měli zapůjčený jeden z největších modelů s označením Trikke 8, který je, jak již číslovka napovídá, vybavený 8" kolečky vyrobenými z polyuretanu. Ze stejného materiálu jsou vyrobena například kolečka u inline bruslí. Na první pohled nás překvapila robustnost vozidla vyrobeného z masivních trubek. V rozloženém stavu je Trikke 8 dlouhé 117 cm, široké 56 cm a vysoké 97 - 114 cm. Stačí však posunout a pootočit dva bezpečnostní šrouby a můžete Trikke pohodlně složit tak, že má rozměry 124 x 36 x 28 cm. Není sice tak skladný jako například inliny, ale je mnohem skladnější než kolo. Můžete ho pohodlně uložit například pod postel nebo do komory a není problém ho převážet v autě. Hmotnost vozidla je 8,6 kilo a pohodlně se přenáší za středovou tyč.
větší obrázekZdroj: Aktuálně.cz
Při našem testování jsme najezdili řadu kilometrů. Z počátku to šlo trochu ztuha, ale s každým ujetým metrem nám to šlo stále lépe a lépe. Pouze na kopce jsme si netroufli. Přestože je Trikke stabilní a bezpečné, nezaškodí nepodcenit použítí chráničů. Dobře v tomto případě poslouží chrániče, jaké používáte například na inlinech. Nám se pády vyhýbaly, a to i při jízdě z poměrně prudkého kopce, kde jsme ocenili perfektně fungující brzdy. Jako nejlepší povrch se nám osvědčil hladký asfalt. Naopak nejhorší byla jízda po asfaltu se štěrkem, kdy celé vozidlo díky tvrdým kolečkám nepříjemně vibrovalo. Pokud zamýšlíte jezdit i v horších terénech, sáhněte raději po modelech Trikke 8 Convertible nebo Trikke 12, které jsou vybaveny nafukovacími kolečky.
Závěr
Trikke nás uchvátilo natolik, že se nám jej ani nechtělo vracet. Nabízí perfektní způsob, jak si protáhnout celé tělo, ale má i další výhodu, se kterou jeho tvůrci možná ani nepočítali. Dají se na něj skvěle balit příslušníci opačného pohlaví. Kdokoli Trikke viděl, dával se s námi do řeči a zajímal se, o co se jedná a jak se na tom jezdí. Trikke 8 pořídíte za 7 470 Kč včetně DPH.
Trikke zapůjčil do testu dovozce, jehož stránky naleznete na adrese www.trikke.eu.